Partnerzy serwisu:
Komunikacja

GAiT wykupi 48 Mercedesów Citaro, które wożą pasażerów od 2020 r.

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
GAiT wykupi 48 Mercedesów Citaro, które wożą pasażerów od 2020 r.
fot. GAiT
Do przetargu na 48 niskopodłogowych autobusów zgłosił się tylko jeden oferent – Daimler Buses Polska. Jak przewidywaliśmy, przetarg został stworzony bezpośrednio pod wykup Mercedesów Citaro, które od 2020 r. wożą pasażerów w barwach GAiT.

Otwarcie ofert w przetargu na dostawę 48 niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikiem Diesla nie przyniosło niespodzianek. Gdańskie Autobusy i Tramwaje otrzymały tylko jedną propozycję – od Daimler Buses Polska – i to w kwotach niemal identycznych z tymi, które spółka zabezpieczyła na realizację zadania. Nic więc dziwnego, że firma otrzymała łącznie komplet punktów w przetargu i została ogłoszona zwycięzcą. Teraz pozostaje tylko czekać na podpisanie umowy.

Kwoty skrojone pod budżet

Przypominamy, że zamówienie podzielono na trzy części: sześć krótszych autobusów MIDI, 29 standardowych MAXI oraz 13 przegubowych MEGA. Daimler Buses Polska zaproponował za ich dostawę odpowiednio: 4,66 mln zł brutto, 23,42 mln zł brutto i 12,10 mln zł brutto. Łącznie daje to 40,25 mln zł – niemal co do złotówki tyle, ile GAiT zamierzał przeznaczyć na całe postępowanie.

Tak bliska zgodność budżetu i oferty nie jest przypadkiem. Gdy zamawiający planuje wykup leasingowanych pojazdów, zwykle zna realną wartość rynkową, a warunki finansowe ustalane są w praktyce jeszcze przed przetargiem. Otwarcie ofert tylko potwierdziło, że GAiT nie liczyło na szeroką konkurencję, lecz na sformalizowanie transakcji, która i tak musiała zostać przeprowadzona zgodnie z prawem zamówień publicznych, a zatem w formie publicznego przetargu.

Dlaczego tylko Daimler?

Choć formalnie przetarg był otwarty dla wszystkich potencjalnych ofertodawców, jego warunki – rocznik po 2020 r., dopuszczalne przebiegi od 450 do 650 tys. km, układ drzwi 2-2-2 i 2-2-2-0 oraz konkretne systemy pokładowe – w praktyce odpowiadają flocie Mercedesów Citaro. To właśnie te autobusy GAiT od 2020 r. leasinguje od EvoBus Polska i Pekao Leasing. Teraz Daimler Buses Polska, jako następca EvoBusa, był jedynym realnym oferentem.

Dlaczego mimo to konieczny był przetarg? Prawo zamówień publicznych nie pozwala na bezpośredni wykup przy zamówieniu o wartości ponad 40 mln zł. Teoretycznie mogła zgłosić się inna firma, ale zwycięstwo byłoby nierealne – przy tak szczegółowej specyfikacji jej pojazdy nie spełniałyby warunków. Gdyby jednak specyfikacja była zbyt ewidentnie „napisana pod Citaro”, konkurent mógłby zaskarżyć ją do KIO. Dlatego zamawiający opisuje wymagania techniczne, a nie markę – zachowując formalne pozory konkurencyjności.

Stabilizacja floty

Wszystko wskazuje na to, że GAiT domknie proces przejęcia 48 Mercedesów Citaro na własność. Dla pasażerów oznacza to przede wszystkim ciągłość – autobusy, które już dobrze znają z gdańskich ulic, pozostaną w eksploatacji, a ich standard nie ulegnie pogorszeniu. Dla spółki to z kolei szansa na stabilizację i większą przewidywalność kosztów, bo zamiast płacić raty leasingowe będzie dysponować flotą na własność.

Mercedesy Citaro, spełniające normę Euro VI, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej Municom, monitoring i kasowniki elektroniczne, wciąż pozostają jednymi z najbardziej nowoczesnych autobusów spalinowych w Polsce. Podpisanie umowy jeszcze przed nami, ale kierunek strategii gdańskiego operatora – oparty na utrzymaniu spójności taboru i optymalizacji wydatków – wydaje się już przesądzony.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mirosław Baka przypomina: z kulturą podróżuje się lepiej!

Komunikacja

Mirosław Baka przypomina: z kulturą podróżuje się lepiej!

UM Gdańsk 07 listopada 2025

PKS Gdańsk od stycznia na ulicach miasta

Komunikacja

PKS Gdańsk od stycznia na ulicach miasta

UM Gdańsk 07 listopada 2025

Wrocław. Do miasta przyjeżdża 50 Mercedesów Citaro dla MPK

Komunikacja

Trwa produkcja Mercedesów dla Wrocławia

Komunikacja

Trwa produkcja Mercedesów dla Wrocławia

Janusz Krzeszowski / www.wroclaw.pl 24 lipca 2019

Kraśnik. Citaro wyjechało na ulice

Komunikacja

Kraśnik. Citaro wyjechało na ulice

jd/inf. pras. 13 czerwca 2019

Zobacz również:

Mirosław Baka przypomina: z kulturą podróżuje się lepiej!

Komunikacja

Mirosław Baka przypomina: z kulturą podróżuje się lepiej!

UM Gdańsk 07 listopada 2025

PKS Gdańsk od stycznia na ulicach miasta

Komunikacja

PKS Gdańsk od stycznia na ulicach miasta

UM Gdańsk 07 listopada 2025

Wrocław. Do miasta przyjeżdża 50 Mercedesów Citaro dla MPK

Komunikacja

Trwa produkcja Mercedesów dla Wrocławia

Komunikacja

Trwa produkcja Mercedesów dla Wrocławia

Janusz Krzeszowski / www.wroclaw.pl 24 lipca 2019

Kraśnik. Citaro wyjechało na ulice

Komunikacja

Kraśnik. Citaro wyjechało na ulice

jd/inf. pras. 13 czerwca 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij